nosztalgiaoldal@hotmail.com

 

Amerikai autók/American cars:

 

Kevésbé ismert amerikai VAS-ak.

 

 

Ebben a cikkben néhány olyan amerikai járgányt szeretnék bemutatni, melyeket nem ismerünk annyira. Vagy azért, mert nem sokat gyártottak belõlük, vagy azért, mert nem amerikai piacra szánták õket.
Az ismertetõ és a technikai adatok után következnek a képek.
E rövid bevezetõ után vágjunk is bele a dologba!

Allstate 1952-53 és Henry J 1951-54
Bár a Sears, Roebuck & Co. áru és szállítási cég megpróbált fényt deríteni az Allstate pontos eredetére ez mégsem sikerült teljesen. Úgy vélik, hogy ez az autó tulajdonképpen az egyik Henry J modell lehet. Ezt támasztják alá a lent látható fotók, melyeken könnyen feltûnik a nagy hasonlóság. Ebben az idõben, az USA-ban lényegileg minden családnak elõ volt fizetve a Sears katalógus, de ennek ellenére sokan csak ebben láthatták ezt a ritka kocsit. Úgy tudni, hogy sokakat érdekelt viszont ez a járgány.
Theodore V. Houser, az egyik Sears fõnök részvényes volt a Kaiser-Frazer cégnél, már ajánlotta Henry Kaiser-nek, hogy építsen egy autót a Sears-nek. Egyébként a Sears cég már korábban is belekóstolt az autógyártásba, ugyanis 1912-ben készült már egy csinos kis járgány Sears néven. Tulajdonképpen az Allstate a Kaiser-Frazer és a korábban sokat emlegetett másik vállalat közös terméke lett. A Henry J viszont csak a Kaiser-Frazeré volt. Az Allstate a középosztálybeli embereket célozta meg, így Henry Kaiser látott a dologban fantáziát és felajánlotta a modellt a Sears-nek. Azt a kevés kocsit, melyet elõállítottak fõként a dél-keleti államokba szállították eladásra, ahol a Kaiser-Frazer kereskedohálózat gyenge volt.
Carleton Spencer a Kaiser-Frazer cég egyik tervezõje, aki a belsõ elrendezésért volt felelõs, a szín-gazdag anyagokból készült borítást részesítette elõnyben. Akkoriban újdonságnak számított a PVC, többnyire ebbõl készítették belül a kárpitot.
A Kaiser-Frazer vállalat az autóit 90 napos, vagy 4000 mérföldes garanciával látta el. Ez meglehetõsen kevésnek tunik, de semelyik kereskedõ nem vette volna át ettõl hosszabb garanciális idõvel. Pedig a gyártók azt állították, hogy nagyon kevés javításra szorul a kocsi.
Az árakat nézve nem a legolcsóbb autó volt kategóriájában, 1395$-tól 1600$-ig volt kapható. Mondom ezt azért, mert akkoriban egy Ford V8-as motorral, vagy egy Chevy 1500-1550$-ba került. Az Allstate-nek például a 60%-a 4 hengeres formában készült, a többi meg 6 cylinderes volt.

Technikai adatok:
Az adatokat tekintve a két járgány egyforma. Lássuk!
Motor: 4 hengeres 2199 cm3 68 LE, vagy 6 henger 2638 cm3 80 LE.
Sebességváltó: 3 fokozatú.
Futómû elöl: egypontos kerékfelfüggesztés, csavarrugók.
Futómu hátul: merev tengely, laprugók.
Fékek: elõl-hátul dobfékek.
Tengelytáv: 2540 mm.
Súly: 1041-1112 kg.
Maximális sebesség: 4 hengeres esetén 125 km/h, 6 hengeresnél 140 km/h.
Gyorsulás: 4 cylinderes 25 mp, 6 hengeres 20 mp.

Allstate

Embléma

Henry J

Avanti II 1965-
Az Avanti elõször úgy nézett ki, hogy nem lesz túl hosszú életû autó, két év után tönkremenni látszott a gyártás, nagyon rosszak voltak az eladási statisztikák.
Viszont Leo Newman és Nathan (Nate) Altman autókereskedõk (Studebaker-t és Packard-ot forgalmaztak) megvették a nevet és jogot az elõállításhoz, megalapították az Avanti Motor Corporation-t South Bend-ben. Egy régi Studebaker gyárban kezdtek a munkához, 300 Avanti II készítése volt a cél évente. Ezt a darabszámot sajnos nem érték el, de ennek ellenére a gyár a kilencvenes évekig fennmaradt. Ezek a kocsik kézzel készült sportos, luxusautók voltak, bár meglett volna a lehetõség gyártósorokat vásárolni.
Nagyon sok rendelhetõ extra közül lehetett választani, számszerint 400-ból. Ez a tény a konkurenciát meglehetõsen bosszantotta. Nagyon sok szín állt még a vásárló rendelkezésére, az üléshuzat is bármibõl lehetett. Ennek készítését egy jó szakemberre bízták, aki a Studebaker-nél szerzett jókora tapasztalatot ez ügyben. A Studebaker motorról le kellett mondaniuk, így a Chevrolet Regal-féle V8 5360 cm3-es (327 ci.) lett beépítve. A vevõk a Borg-Warner és a Hurst-féle 4 sebességes kézi váltót kérték leginkább. Az autót un. kólaüvegforma, keskeny lökhárítók jellemzik. Az Avanti II elõdjéhez (Avanti I) képest valamivel könnyebb és jobb súlyelosztású lett. Stabil volt a futómû ez által jó menettulajdonságokkal bírt. Az Avanti I 4445$ volt, de a II-es már 6550$ (nincs extra). A teljes luxus kivitel ára 10000$ volt. Az extrák között volt légkondi, színezett üvegek, elektromos ablakemelo, sperrdiffi, krómfelni stb.
Nathan 1976-ban hunyt el, ezután új tulajdonosoké lett az üzem, de késõbb is hagyományorzõ maradt a cég.

Technikai adatok:
Motor: V8 5360/5737 cm3 300 LE.
Sebességváltó: Borg-Warner 4 gangos manuális vagy Power-Shift 3 sebességes automata.
Futómû elöl: keresztlengokarok, csavarrugók, stabilizátor.
Futómû hátul: merev tengely, laprugók.
Fékek: elõl tárcsafék, hátul dobfék.
Tengelytáv: 2769 mm.
Súly: 1444-1461 kg.
Maximális sebesség: 195-201 km/h.
Gyorsulás: 7,5-8,8 mp.


Checker
A Checker-t évtizedeken keresztül lehetett Amerika útjain látni, ezért ez a kocsi talán nem is olyan ismeretlen számunkra. Sajnos mára elég keveset látni belõle, az autó korábban taxiként funkcionált.
A gyár megalapítója Oroszországból származott, bizonyos Morris Markin, korábban szabóként dolgozott óhazájában. Emberünk 1922-ben alapította meg üzemét az Újvilágban, Checker Cab Manufacturing Company néven. Ezzel megindult a legendás taxik elõállítása. Az autók között volt olyan is, mely farmotoros, és volt olyan is, mely elsõkerék meghajtású volt. Létezett kombi változat is ebbõl a kocsiból. A GM is taxinak való járgány készítésébe kezdett, de minoségileg a Checker jobb volt és így ebben a dologban a kis üzem megelõzte nagy riválisát.
A gyártás 1982-ig tartott, ekkor jelentették be az üzem megszûnését.

Technikai adatok: Checker ügyben sajnos csak 1960 és 1969 között tudok technikai adatokkal szolgálni.
Motor: 1960-64 között L 6-os 3704 cm3-es 80 és 122 lóeros motorokkal szerelték fel az autót. 1965-tol 1968-ig 6 hengeres 3770 cm3-es 140 LE, és ’69-ben pedig 4098 cm3-es 155 lovasok voltak a kisebb motorok. Volt viszont ennél a kocsinál is V8-as, mégpedig 1965-66: 4638 cm3 195 LE, 1965-67: 5360 cm3 250 LE, 1968: 5032 cm3 200 LE, 5360 cm3 275 LE, 1969: 235 LE, és még ebben az évben volt egy 5737 cm3-es 300 lóerõs variáció is.
Sebességváltó: 3 gangos kézi, vagy Dual-Range automata.
Futómû elöl: keresztlengokarok, csavarrugók, stabilizátor.
Futómû hátul: merev tengely, laprugók.
Fékek: elõl-hátul dobfékek.
Tengelytáv: 3048 mm a Town Custom-nál és 3277 mm a DeLuxe-nál.
Súly: 1507 és 2270 kg.
Maximális sebesség: 145-180 km/h.
Gyorsulás: V8 esetén 10,8 mp.
Megjegyzés: 1964-ben néhány Checker Chrysler motorral készült.

Kombi

Cunningham 1951-55
Briggs Swift Cunningham egy cincinnati-i bankár fia és a Proctor & Gamble cég elnökének unokája volt. Tehát a társadalom elitjéhez tartozott. Ismerte a megfelelõ (gazdag) embereket, sportfanatikus, mindenek elõtt a golfot, a repülést, a vitorlázást és természetesen a sportkocsikat szerette. A háborút követõ elsõ években belépett egy frissen alapított amerikai sportautó klubba, majd második helyezést ért el egy Watkins Glen-ben megrendezésre kerülõ versenyen 1948-ban. Az autója egy Mercedes SSK volt, de Buick motorral szerelve.
Briggs ekkor ismert meg két embert, bizonyos Phil Walters-t és Bill Frick-et. Ez a két úr lett Cunningham legjobb vezetõje és technikusa. 1950-ben rajthoz akartak állítani egy „Fordillac” nevezetû autót Le Mans-ban, de sajnos a kocsi nem tudott kvalifikálni, így egy másik autóval próbálkozott Briggs, az új OHV-V8-as Cadillac-kel, melynek csillagvonalas karosszériája volt és a „Szörny” becenévvel illették. 11. helyezést ért el a versenyen akkor. Ezen a sikeren felbuzdulva döntött úgy, hogy sportautók építésébe kezd. Üzemét Floridában, West Palm Beach-en alapította meg, ahol univerzális autókat készített, verseny és túra kivitelben. Az elsõ modell (C-1) úgy nézett ki, mintha a korai Ferrari Barchetta és a késobbi Chrysler-Special keresztezõdésébõl született volna. Az erõforrást a Chrysler gyártól kölcsönözte, 5426 cm3-es Hemi volt a motorja. Nyomszélessége viszonylag nagy volt, 1473 mm, tengelytávja pedig 2667 mm. A C-1-es verzióból csak egyetlenegy darab készült, közúti forgalomba szánva, európai mértékkel nézve luxuskivitelben. A következõ a C-2-es volt, ebbol három készült, ezek viszont már versenyautók voltak. Walters és Frick ebbõl rajthoz is állított egyet Le Mans-ban 1951-ben, de csak a 18. helyezést érték el. Ebben az évben volt viszont egy másik C-2-es is, mely utcai kivitelû, kisszériás autó. Majd következett a C-3-as, roadster és kupé kivitelben, 9000 és 8000$-ért kínálták. Volt egy csomag (2915$-ért), melybe a következõk tartoztak: polírozott, 4 csövû kipufogó, olajhutõ, erõsített fékek, verseny hûtomaszk és lökhárítók. De viszont a költségek már eléggé magasak voltak, így nem lett igazán kelendõ ez a modell.
Ezért Cunningham egy olasz karosszériatervezõ segítségét kérte, így a költség 9000$-ra esett le. Készült egy amerikai GT verzió is, mely felvette a versenyt az európai gépekkel, ez a kocsi az elsõ Ferrarikhoz volt hasonlatos. Fordulatszámmérõ, óra, csomagtér egyben az utastérrel, benne pótkerék és tank.
Arthur Drexler a New York-i Modern Muvészetek Múzeumának igazgatója a tíz legjobb kocsi közé sorolta, és csak néhány gazdag ember vett ilyen autót. Összesen 18 coupé és 9 cabriolet készült el.

Technikai adatok:
Motor: Chrysler-V8 (FirePower), 5426 cm3 220-235 LE.
Sebességváltó: Cadillac 3 sebességes manuális, vagy Chrysler félautomata.
Futómû elöl: keresztlengokarok, csavarrugók.
Futómû hátul: Chrysler merev tengely, csavarrugók.
Fékek: elõl-hátul dobfékek.
Tengelytáv: 2667/2717 mm.
Súly: kb. 1590 kg.
Maximális sebesség: 192 km/h.
Gyorsulás: 6,9-8,5 mp.


Cunningham C-3

Dodge Charger (ausztrál-brit változat)
Az elsõ Ausztráliába szánt Valiant Charger 770, 1971-ben jött ki és azonnal nagy siker lett. Viszont néhányszáz „ausztráliai” Charger-t Angliába is exportáltak, ezek 770s jelzésûek voltak, és luxus kivitelben készültek. Ausztrália az USA-val gazdasági kapcsolatban áll, jó volt viszonyuk, hasonló a klíma, és a nyelv is ugyanaz, nagy ország ez is. Az ausztrálok is az izom-autó lázban égtek akkoriban. A kenguruk földjére szánt Charger-eket a helyszínen tervezték és rakták össze. 6 hengeres Hemi-vel szerelték, ezt a motort nem lehetett másutt kapni. Viszont létezett V8-asban is, ezeket a modelleket Britanniába szállították. Kisebb karosszériával rendelkezett a jobbkormányos gép, mint az amerikai variáns, pontosan 440 cm-es, az eredeti amerikai kocsi meg 528 cm-es.

Technikai adatok:
Sajnos ennél az autónál eléggé hiányosak az ismereteim, a technikai adatokat illetõen.
Motor: 6 hengeres: 4340 cm3 (Hemi) 270 LE, V8-as 5569 cm3 275 LE, 5210 cm3 230 LE.
Gyorsulás: 6,3 mp.


Valiant Charger
770 (1973)

770-es

belsõ

V8-as :-)

 

Csabi
chargercsabi@yahoo.com