Most
egy olyan autóról szeretnék néhány
szót ejteni, mely nem egészen amerikai kocsi.
John Zachary DeLorean (1925-) korábban a
GM-nél dolgozott, pontosan 1958-1978 között, mintegy
húsz évet. Ott a Pontiac Divízió fõmérnöke
volt, többek között az Õ nevéhez fûzõdik
a híres izomautó a Pontiac GTO.
John Z. DeLorean az Egyesült Államokat elhagyva visszatért
szülõföldjére, majd Belfast-ban alapította
meg gyárát, a DeLorean Motor Cars Ltd-t.
Sajnálatosan a gyár a hírnevét bukásának
köszönhette, pedig a brit kormány 65 millió
fonttal támogatta, de veszteséggel zárt (25
millió font mínusz).
Az autót 1979-tol 1982-ig gyártották, mindösszesen
6500 db készült belõle.
Karosszériaformája: kétüléses,
farmotoros sportkupé, olaszos design. Y alakú alvázára
rozsdamentes acélból készítették
a kasznit, mely tisztítása szinte lehetetlen volt.
Motorja V6-os 2850 cm3 Volvo-motor és 145 lóerõs,
ezt a teljesítményét 5500-as fordulaton bocsátotta
rendelkezésre. Bosch K-Jetronic befecskendezõ szolgáltatta
az üzemanyagot. Maximális sebessége 201 km/óra.
Váltója 5 gangos manuális, de választható
volt 3 fokozatú automata is. Féke korszerûnek
mondható, mivel mind a négy kerekét tárcsafék
lassította.


A
DeLorean-t elsõsorban fiatal és egyedülálló,
sikeres férfiak számára tervezték. Elöl
kényelmesen elfért benne az ember. Újdonságnak
számított a sirályszárny ajtó,
bár ezekkel is gondok voltak, nem nyíltak, ill. záródtak
jól. Olykor még be is áztak. Súlyuk
meglehetõsen nagy volt, ráadásul nehezítette
õket az ablakemelõ motorja is, és csak egyetlen
gáztöltésû teleszkóp mozgatta. A
klíma is többször elromlott, így nyáron
nagyon melege volt tulajdonosának.
Az autó orra meglehetosen könnyu volt, ez a farmotornak
köszönhetõ, elõre a súlynak csak
35% esett a többi hátulra került.
A belso rész bõrborítást kapott, így
szép hatással bírt. A klíma hétfokozatú
volt, kormányoszlopa dönthetõés hosszirányban
is állítható motor segítségével.
Dupla ajtószigetelõ gumival látták el
a „sirályszárnyakat”.
Az autó eladásait még a nagysikeru filmtrilógia
a „Vissza a jövõbe” sem tudta növelni,
a bemutató kicsit késõbb jött a kelleténél.


És még néhány kép:


Csabi
chargercsabi@yahoo.com