nosztalgiaoldal@hotmail.com

 

Amerikai autók/American cars:

 

DeLorean DMC 12

 

 

 

Most egy olyan autóról szeretnék néhány szót ejteni, mely nem egészen amerikai kocsi.
John Zachary DeLorean (1925-) korábban a GM-nél dolgozott, pontosan 1958-1978 között, mintegy húsz évet. Ott a Pontiac Divízió fõmérnöke volt, többek között az Õ nevéhez fûzõdik a híres izomautó a Pontiac GTO.
John Z. DeLorean az Egyesült Államokat elhagyva visszatért szülõföldjére, majd Belfast-ban alapította meg gyárát, a DeLorean Motor Cars Ltd-t.
Sajnálatosan a gyár a hírnevét bukásának köszönhette, pedig a brit kormány 65 millió fonttal támogatta, de veszteséggel zárt (25 millió font mínusz).
Az autót 1979-tol 1982-ig gyártották, mindösszesen 6500 db készült belõle.
Karosszériaformája: kétüléses, farmotoros sportkupé, olaszos design. Y alakú alvázára rozsdamentes acélból készítették a kasznit, mely tisztítása szinte lehetetlen volt. Motorja V6-os 2850 cm3 Volvo-motor és 145 lóerõs, ezt a teljesítményét 5500-as fordulaton bocsátotta rendelkezésre. Bosch K-Jetronic befecskendezõ szolgáltatta az üzemanyagot. Maximális sebessége 201 km/óra. Váltója 5 gangos manuális, de választható volt 3 fokozatú automata is. Féke korszerûnek mondható, mivel mind a négy kerekét tárcsafék lassította.

A DeLorean-t elsõsorban fiatal és egyedülálló, sikeres férfiak számára tervezték. Elöl kényelmesen elfért benne az ember. Újdonságnak számított a sirályszárny ajtó, bár ezekkel is gondok voltak, nem nyíltak, ill. záródtak jól. Olykor még be is áztak. Súlyuk meglehetõsen nagy volt, ráadásul nehezítette õket az ablakemelõ motorja is, és csak egyetlen gáztöltésû teleszkóp mozgatta. A klíma is többször elromlott, így nyáron nagyon melege volt tulajdonosának.
Az autó orra meglehetosen könnyu volt, ez a farmotornak köszönhetõ, elõre a súlynak csak 35% esett a többi hátulra került.
A belso rész bõrborítást kapott, így szép hatással bírt. A klíma hétfokozatú volt, kormányoszlopa dönthetõés hosszirányban is állítható motor segítségével. Dupla ajtószigetelõ gumival látták el a „sirályszárnyakat”.
Az autó eladásait még a nagysikeru filmtrilógia a „Vissza a jövõbe” sem tudta növelni, a bemutató kicsit késõbb jött a kelleténél.

És még néhány kép:



Csabi
chargercsabi@yahoo.com