nosztalgiaoldal@hotmail.com

 

Amerikai autók/American cars:

 

Chrysler HEMI erõforrások

 

 

 

Mindenek elõtt a CHRYSLER autógyár történetét szeretném nagyon röviden megosztani Veletek.
Walter Percy Chrysler (1875-1940) a veszteséges Maxwell Motor Corporation-t megszerezve építette újjá a céget 1925-ben. A Ford és a GM autógyárak mellett jelent meg a Chrysler autógyár, magában egyesítve több márkát, mint a Dodge, Plymouth, Fargo, DeSoto, Chrysler, Maxwell, Imperial, Jeep, Eagle, Chalmers. Az 1929-ben bekövetkezett gazdasági válság miatt az autógyártás jelentõsen visszaesett. Majd a 30-as években a Chrysler a triumvirátuson belül a második helyet szerezte meg, megelõzve a Fordot. Napjainkban viszont a harmadik helyen áll.


Bevezetõ

A 30-as években a hatalmas Duesenberg J és SJ autók voltak a leggyorsabbak az utakon. A kisebb autóknak esélyük sem volt arra, hogy utolérjék oket. Aztán 1951-ben a Chrysler Corporation mérnökei megalkották az elsogenerációs HEMI (félgömb alakú égéstérrel rendelkezo) V8-ast. A Chrysler 300, melynek 331 ci-s (5400 cm3) 300 lóeros motorja volt és FirePowered HEMI hengerfejjel rendelkezett, a gyorsulás és sebesség világában szép eredményeket ért el.
Érdekesség, hogy a második világháborúban a Chrysler V16-os repülogépmotorokat és V12-es tankmotorokat is gyártott.

Chrysler 300

FirePower, FireDome és Red Ram
Elsõgenerációs HEMI motorok 1951-1958

1. FirePower
Mel Carpentier feladata volt az, hogy megalkossa az A239-es motort, mely az elsõgenerációs HEMI V8 lett. Kicsit késõbb Chrysler FirePower lett a neve. Ez a korábban említett 331 ci-s motor volt, mely a Chrysler 300-ban kapott helyet 1951-tõl. Érdekessége, hogy a gyertyapipák a hozzájuk tartozó gyújtáskábelekkel együtt egy kis burkolat alatt kaptak helyet a szelepfedél tetején. 1957-ben jött ki a második módozat, mely 392 ci-s (6420cm3), 5200-as fordulaton 390 lóerot adott le, sûrítése 10:1. 1958-ban pedig FirePower EFI néven, az elobbivel megegyezõ paraméterekkel jelent meg egy másik motor.

FirePower 331 ci V8

Aztán elkészítették az A311 Indianapolis 500 nevezetû motorblokkot, melyet versenyzésre terveztek. A képen a Chrysler Vállalat elnökét, Ed Quinn-t (balra) és a tervezõ részleg elnökét James C. Zeder-t látni.

Indianapolis 500

A FirePower másik leszármazottja volt a K-310 jelzésû motorblokk, melyet Zeder és csapata hozott létre. Ez az erõforrás 4 karburátorral rendelkezett.

K-310

2. FireDome
A FireDome blokkot 1952-ben alkották meg, melyet a DeSoto típusú autókba tettek. Ez a motor 276 ci (4520 cm3) hengerûrtartalmú és 160-170 lóerõs volt 4400-as fordulaton. 1957-ben kijött egy másik motor, ez 345 ci-s (5650 cm3), 345 lovas volt 5200-as fordulaton, sûrítése pedig 9,25:1.


FireDome

3. Red Ram
A Red Ram motorblokkokat a Dodge-okba szerelték, 1953-at követoen. Több változata van ennek a motortípusnak. Az egyik kicsit kisebb volt, mint az elozoek (FirePower, FireDome), 241 ci-s (3950 cm3), 140 lóerõs 4400-as fordulaton. Sûrítése 7,1:1. Volt egy másik változata: 7,5:1 surítésu, ez 150 lóerovel rendelkezett. Illetve megemlítem még a 270 ci-s (4420 cm3), 175 lóerost is, mely a Coronet-ben és a Royal-ban volt.

RedRam

Ramchargers
Az idõ múlásával, az ötvenes évek közepére kissé háttérbeszorultak a HEMI motorok, de nem felejtették el õket. 1958 körül egy kis csapat alakult, melynek a Chrysler mérnökei voltak a tagjai. Tom Hoover volt az egyik a csapatban. 1955-ben a fizika területén szerzett diplomát, majd belépett a Chryslerhez. 1957-ben került az injektorok fejlesztésével foglalkozó részleghez.
A kitartó mérnököket magaköré gyûjtötte, és ami elõször csak alkalmi összejövetelként indult az lett az USA legagresszívebb drag-racing csapata. Ez a team hívta magát Ramchargers-nek. Esténként demoralizáltak más drag-versenyzõket a North Woodward Avenue-n Detroit-ban és hétvégenként gyorsulási rekordokat állítottak fel a Detroit Drag Way-en. Ezek a mérnökök, a saját autóikon próbálták ki mindazt, amit a HEMI tuningolásával kapcsolatosan kiötöltek. Kidolgoztak egy tervet, mely szerint építenek egy versenyautót, ami egy 1949-es Plymouth Business Coupe volt. Ezt az autót erõsen módosították, amely Jack McPhearson garázsából került ki, aki egyike volt ennek a csapatnak. Ebbe a kocsiba egy 354 ci-s (5800 cm3) HEMI motort tettek, mely egy teherautóból származott, és ezzel versenyeztek.
Ennyit röviden a drag-versenyzés kezdeteirõl.

426 verseny HEMI
1964-ben mutatkozott be a híres 426 ci-s (7000 cm3) HEMI motor, mely 425 ló gyeplõjét tartotta. Az a motor, ahol 1 köbinchre 1 lóerõ jut, már elég jó teljesítményûnek nevezhetõ (ne feledjétek az ötvenes-hatvanas évekrõl van szó).
Ezt a motort nemcsak a drag-versenyeken, hanem a NASCAR-ban is használták. 425 lóerejét 6000-es fordulaton adta le, sûrítése pedig 12,5:1 volt. Ez a motor többek között a Charger Daytonába is belekerült. A kipufogó-leömlõk kettesével voltak összekapcsolva, mint ahogyan az alábbi képen is látszik
.

426 verseny HEMI

426 utcai HEMI
Az utcai HEMI-t 1966-ban hozták ki, mely a versenyblokk némileg módosított változata volt, szintén 426 ci-s (7000 cm3), és 425 lóerõs volt, de ezt a 425-öt 5000-es fordulaton adta le, ilyenkor a fordulatszámmérõ mutatója még nem volt a piros zónában! :-) Sûrítése pedig 10,25:1. Ez a motor az izomautókban: Challengerekben, Chargerekben, Plymouth GTX-ekben, Road Runnerekben, ’Cudá-kban kapott helyet többek között.
A 426-os utcai HEMI-t 1971-ig gyártották széria autókhoz. Sajnos nemsokkal ezután bekövetkezett az izomautók végzete, az olajválság. :-(

426 Street HEMI, 1966 április

A HEMI napjainkban
Az „elefántmotor” tovább él!
A hatvanas-hetvenes éveket követõen fokozatosan áttértek a vasról, ezután alumíniumból készültek a motorblokkok. Ezt szerintem az energiaválsággal lehet magyarázni, mivel így az autók súlya kisebb lett, ezáltal a fogyasztás is csökkenhetett. A jól bevált 426-ost és a 392-est (6420 cm3) viszont továbbra is használták versenyzésre, illetõleg feltûntek a késõbbiekben restaurált muscle car-okban, különféle custom street rod-okban vagy un. Funny Car-okban.

Alumínium HEMI

Funny Drag Car

 

Forrás: Anthony Young: HEMI, History of the Chrysler Hemi V-8 Engine and Hemi-Powered Cars.

Csabi
chargercsabi@yahoo.com

Vissza a lap tetejére/Back to the top of the page