Chrysler
300
FirePower,
FireDome és Red Ram
Elsõgenerációs
HEMI motorok 1951-1958
1. FirePower
Mel
Carpentier feladata volt az, hogy megalkossa az A239-es motort,
mely az elsõgenerációs HEMI V8 lett. Kicsit
késõbb Chrysler FirePower lett a neve. Ez a korábban
említett 331 ci-s motor volt, mely a Chrysler 300-ban kapott
helyet 1951-tõl. Érdekessége, hogy a gyertyapipák
a hozzájuk tartozó gyújtáskábelekkel
együtt egy kis burkolat alatt kaptak helyet a szelepfedél
tetején. 1957-ben jött ki a második módozat,
mely 392 ci-s (6420cm3), 5200-as fordulaton 390 lóerot adott
le, sûrítése 10:1. 1958-ban pedig FirePower
EFI néven, az elobbivel megegyezõ paraméterekkel
jelent meg egy másik motor.
FirePower
331 ci V8
Aztán
elkészítették az A311 Indianapolis 500 nevezetû
motorblokkot, melyet versenyzésre terveztek. A képen
a Chrysler Vállalat elnökét, Ed Quinn-t (balra)
és a tervezõ részleg elnökét James
C. Zeder-t látni.
Indianapolis 500
A
FirePower másik leszármazottja volt a K-310 jelzésû
motorblokk, melyet Zeder és csapata hozott létre.
Ez az erõforrás 4 karburátorral rendelkezett.
K-310
2.
FireDome
A FireDome blokkot 1952-ben alkották meg, melyet a DeSoto
típusú autókba tettek. Ez a motor 276 ci (4520
cm3) hengerûrtartalmú és 160-170 lóerõs
volt 4400-as fordulaton. 1957-ben kijött egy másik motor,
ez 345 ci-s (5650 cm3), 345 lovas volt 5200-as fordulaton, sûrítése
pedig 9,25:1.
FireDome
3.
Red Ram
A
Red Ram motorblokkokat a Dodge-okba szerelték, 1953-at követoen.
Több változata van ennek a motortípusnak. Az
egyik kicsit kisebb volt, mint az elozoek (FirePower, FireDome),
241 ci-s (3950 cm3), 140 lóerõs 4400-as fordulaton.
Sûrítése 7,1:1. Volt egy másik változata:
7,5:1 surítésu, ez 150 lóerovel rendelkezett.
Illetve megemlítem még a 270 ci-s (4420 cm3), 175
lóerost is, mely a Coronet-ben és a Royal-ban volt.
RedRam
Ramchargers
Az
idõ múlásával, az ötvenes évek
közepére kissé háttérbeszorultak
a HEMI motorok, de nem felejtették el õket. 1958 körül
egy kis csapat alakult, melynek a Chrysler mérnökei
voltak a tagjai. Tom Hoover volt az egyik a csapatban. 1955-ben
a fizika területén szerzett diplomát, majd belépett
a Chryslerhez. 1957-ben került az injektorok fejlesztésével
foglalkozó részleghez.
A kitartó mérnököket magaköré
gyûjtötte, és ami elõször csak alkalmi
összejövetelként indult az lett az USA legagresszívebb
drag-racing csapata. Ez a team hívta magát Ramchargers-nek.
Esténként demoralizáltak más drag-versenyzõket
a North Woodward Avenue-n Detroit-ban és hétvégenként
gyorsulási rekordokat állítottak fel a Detroit
Drag Way-en. Ezek a mérnökök, a saját autóikon
próbálták ki mindazt, amit a HEMI tuningolásával
kapcsolatosan kiötöltek. Kidolgoztak egy tervet, mely
szerint építenek egy versenyautót, ami egy
1949-es Plymouth Business Coupe volt. Ezt az autót erõsen
módosították, amely Jack McPhearson garázsából
került ki, aki egyike volt ennek a csapatnak. Ebbe a kocsiba
egy 354 ci-s (5800 cm3) HEMI motort tettek, mely egy teherautóból
származott, és ezzel versenyeztek.
Ennyit röviden a drag-versenyzés kezdeteirõl.
426 verseny HEMI
1964-ben mutatkozott be a híres 426 ci-s (7000 cm3) HEMI
motor, mely 425 ló gyeplõjét tartotta. Az a
motor, ahol 1 köbinchre 1 lóerõ jut, már
elég jó teljesítményûnek nevezhetõ
(ne feledjétek az ötvenes-hatvanas évekrõl
van szó).
Ezt a motort nemcsak a drag-versenyeken, hanem a NASCAR-ban is használták.
425 lóerejét 6000-es fordulaton adta le, sûrítése
pedig 12,5:1 volt. Ez a motor többek között a Charger
Daytonába is belekerült. A kipufogó-leömlõk
kettesével voltak összekapcsolva, mint ahogyan az alábbi
képen is látszik.
426
verseny HEMI
426
utcai HEMI
Az utcai HEMI-t 1966-ban hozták ki, mely a versenyblokk némileg
módosított változata volt, szintén 426
ci-s (7000 cm3), és 425 lóerõs volt, de ezt
a 425-öt 5000-es fordulaton adta le, ilyenkor a fordulatszámmérõ
mutatója még nem volt a piros zónában!
:-) Sûrítése pedig 10,25:1. Ez a motor az izomautókban:
Challengerekben, Chargerekben, Plymouth GTX-ekben, Road Runnerekben,
’Cudá-kban kapott helyet többek között.
A 426-os utcai HEMI-t 1971-ig gyártották széria
autókhoz. Sajnos nemsokkal ezután bekövetkezett
az izomautók végzete, az olajválság.
:-(
426 Street HEMI, 1966 április
A
HEMI napjainkban
Az „elefántmotor” tovább él!
A hatvanas-hetvenes éveket követõen fokozatosan
áttértek a vasról, ezután alumíniumból
készültek a motorblokkok. Ezt szerintem az energiaválsággal
lehet magyarázni, mivel így az autók súlya
kisebb lett, ezáltal a fogyasztás is csökkenhetett.
A jól bevált 426-ost és a 392-est (6420 cm3)
viszont továbbra is használták versenyzésre,
illetõleg feltûntek a késõbbiekben restaurált
muscle car-okban, különféle custom street rod-okban
vagy un. Funny Car-okban.
Alumínium HEMI
Funny Drag Car
Forrás:
Anthony Young: HEMI, History of the Chrysler Hemi V-8 Engine and
Hemi-Powered Cars.
Csabi
chargercsabi@yahoo.com
Vissza
a lap tetejére/Back to the top of the page