Sajnos
túl késõn debütált a Dodge új
póniautója a Challenger. A bemutatkozás
éve 1970 volt, nem sokkal a már sokat emlegetett olajválság
elõtt. 1973-ig gyártották csupán ezt
a szép autót.
A Challenger a Plymouth Barracuda alapjaira épült, igaz
attól 5 cm-rel nagyobb volt a tengelytávja. A karosszéria
hasonlósága rögtön feltûnik a két
autó között, mindkettõ úgynevezett
„E-body”-val rendelkezett.
Több motor közül is választhatott a korabeli
vásárló, számszerint nyolcból.
A 340 cui-es (5570 cm3) erõforrástól, mely
275 lóerõs volt, egészen a 426 cui-es (7000
cm3) HEMI-ig, ez már 425 paci erejét tartalmazta.
A gyárban kifejlesztettek egy T/A jelzésû modellt
is, mely a Trans Am versenyeken szerepelt. Ezeknek a gépeknek
fekete színû, üvegszálas mûanyagból
volt a motorháztetejük. Három kéttorkú
karburátoruk volt, ezért a „six pack”
becenévvel is ellátták ezeket a gépeket.
440 cui-es (7200 cm3) six pack és 340 cui-es six pack is
létezett, bár ezek lóerejét nem a valóságnak
megfelelõen tüntették fel. A 340-esre például
290 lóerõt adtak meg, de valójában 350
LE körül mozgott. Ez azért lehetett, mert akkoriban
nem köbcenti után, hanem lóerõ után
fizették a tulajok a biztosítást. A gyárak
nem akarták ugyanis, hogy visszaessen az eladás, így
szándékosan adtak meg kevesebb lóerõt.
Extraként lehetett „Shaker”-t is kérni,
ez azt jelentette, hogy a légbeszívó kilógott
a motorháztetõn keresztül a szabadba, a motor
több levegohöz juthatott, illetve láthatta a tulaj
a motor mozgását is.
A színválasztékot tekintve, többek között
ebbõl lehetett válogatni: Hemi narancs, Plum Crazy
(Szilvaõrület), Green Go.
A filmvilágban is feltûnt nemegyszer a Challenger,
pl. 1971-ben a Vanishing Point (Végtelen Száguldás
- eredeti verzió) címû alkotásban, vagy
az 1974-ben készûlt Gone In 60 Seconds-ban (Tolvajtempó
- eredeti verzió), és még több más
filmben is. A Vanishing Point-nak és a Tolvajtempó-nak
van egy-egy felújított (remake) változata is.
Most pedig végezetül néhány fénykép
a szóban forgó autóról:


Plum
Crazy


Diamante
Challenger 1970-bõl




Csabi
chargercsabi@yahoo.com